Fältdagar efter verksamhetsförlagd utbildning


Då var min VFU över och det har återstått två fältdagar i verksamheten, under dessa två dagar jag har reflekterat och observerat över mitt didaktiska material. Jag har trivts otroligt bra på min VFU-plats, veckorna som jag har varit där har varit givande, roliga och lärorika.

Jag anser att mitt material har använts mycket, både på mitt och barnens iniativ. Pedaogerna på förskolan har varit minst lika delaktiga och nyfikna, och de har gärna velat diskutera mitt skolarbete. Detta ledde till många och intressanta konversationer om estetiska lärpocesser och vad barnen kan lära sig via dem. 

Jag har uppmärksammat att barnen själva har tillverkat loppor, både med hjälp utav pedagog och men de har även försökt själva. De vill gärna måla med läppstift och blåsa ut färger med sugrör, de har även frågat efter såpbubblor. Jag anser att mitt didaktiska material har varit ett roligt och givande moment i förskolan, barnen verkar ha uppskattat det och de ger uttrycket av att det har varit roligt att använda under min tid på förskolan. Barnen har även tagit sig an leken där de ska hitta olika färger i rummet som har samma färg som ett föremål till exempel en knapp som ligger framme på bordet. 

Jag har tillsammans med barnen kopierat mitt material, samt klippt ut bilderna och så vidare. På det sättet kan barnen använda sig utav samma material när jag inte är kvar på förskolan, detta var även uppskattat av pedagogerna i verksamheten. 


 


 
 
 
 
Fältdagar efter VFU | | Kommentera |
Upp