Tack och hej leverpastej!

Nu var denna terminen slut, den sjätte terminen utav sju. 12FK60 "Didaktik, etetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik" har varit en rolig och givande kurs, jag känner att jag har fått mycket kött på benen och har fått mer kunskap om hur ett lärande kan se ut genom de olika estetiska lärprocesserna. Jag har tagit till mig att allt inte behöver vara rätt eller fel, tänk utanför ramarna och testa sig fram. Jag har insett att man kommer långt i förskolans värld genom att vara kreativ och fantasifull, släpp tyglarna och se vart det bär av. 

"Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskap är begränsad till allt vi vet och kan förstå, medan fantasi omger hela världen, och allt som någonsin kommer att vetas eller förstås."
                                                                                                         
                                                                                                - Albert Einstein (1879-1955)


Nu ser jag att mållinjen närmar sig och det känns underbart efter dessa tre åren, utbildningen anser jag än så länge har varit givande och rolig. Jag börjar se mig som en förskollärare och jag känner att jag har valt helt rätt yrke. 

Nu tar jag sommarlov, och vill samtidigt önska dig som läst mig blogg en trevlig och solig sommar!



Mål för kursen (12FK60)


• redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser. 

• förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.

• redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål.

• redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter.

• självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.

• utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.

• tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling.

• kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen.

• skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet.


VFU-mål

• självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.

• utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt material med fokus på barns lärande.

• kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma.

• kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma. 
 
Allmänt | |
Upp