Matematik


Under denna dag hade vi en workshop om matmatik, Carina Mattsson [1] besökte högskolan för att introducera oss för ämnet. Denna workshop var mycket givande och jag fick inspiration för hur jag kan arbeta med matematik i framtiden. Vi fick lära oss hur vi kan lära matte tilsammans med barnen på ett roligt och lustfyllt sätt, samt hur vi kan skapa inflytande och delaktighet i verksamheten.



 Carina skapade tillsammans med sina kollegor inflytade och delaktighet genom att barnen fick rösta, till exempel avgjorde majoriteten vart de skulle gå på utflykt eller vilken bok som skulle läsas. Barnen fick rösta med hjälp av olika bollar och lägga dem i det "alterntivrör" som lockade dem mest.

Vi fick även se hur en "sov och matklocka" såg ut. Det var en vanlig klocka som endast hade kvar den stora visaren, sedan hade de satt in bilder på hur dagen skulle se ut. Detta ger barnen en uppfattning om hur till exempel klockan fungerar, men även trygghet genom att de kan se hur dagen är planerad.
 
 
 Som framtida pedagoger måste vi vara medvetna om att matematiken kan synliggöras under hela dagen i förskolan, till exempel under matsituationerna, hur mycket mjölk ryms det i glaset? Hur många potatisar tar jag? Orkar jag hälla upp vattnet själv, eller är det för tungt? Hur många sitter vi runt matbordet? och så vidare.
Ytterligare ett exempel på en vardagssituation i förskolan där matematiken kan synas om vi är medvetna, är när vi ska ta på oss och gå ut. Hur lång är min halsduk? Jag behöver ett par vantar, hur många är det? Matchar mina vantar varandra? Vad har jag för mönster på min jacka? Är mina byxor för korta, långa eller lagom? Varför är min kamrats skor för små/stora för mig? och så vidare. 

Under liknande situationer måste jag poängtera att språket stimuleras, det stimuleras till exmpel genom att hålla olika diskussioner och samtal via det matematiska. Vi lär oss att alla måste få komma till tals, att få sin röst hörd. Vi lär oss att samarbeta, resonera och reflektera. Vi lär oss av och med varandra som Vygotskij hävdade.

 
Referenser 

[1] Carina Mattsson, Borås högskola, Workshop/föreläsning Matematik, 13/3 2015
Matematik | |
Upp