Navet 1 & 2
Navet
Idag har vi studenter besökt Navet i Borås, Navet är ett "science center" där barn och även vuxna kan lära sig mer om bland annat matematik,naturvetenskap och teknik. Verksamheten har som utgångspunkt att lärandet ska vara meningsfullt, kreativt och lekfullt. De har olika avdelningar där lärandet sker på ett lustfyllt sätt, dessa rum är uppdelade i bland annat matematik, vatten, hållbar utveckling, teknik, astronomi och så vidare.
Idag har vi studenter besökt Navet i Borås, Navet är ett "science center" där barn och även vuxna kan lära sig mer om bland annat matematik,naturvetenskap och teknik. Verksamheten har som utgångspunkt att lärandet ska vara meningsfullt, kreativt och lekfullt. De har olika avdelningar där lärandet sker på ett lustfyllt sätt, dessa rum är uppdelade i bland annat matematik, vatten, hållbar utveckling, teknik, astronomi och så vidare.
Vatten
Är du intresserad att se mer utav Navets verksamhet kan du klicka in här:

Kroppen

Är du intresserad att se mer utav Navets verksamhet kan du klicka in här:
Föreläsning Navet
Under dagen hade vi en kort föreläsning om hållbar utveckling. Det var intressant och lärorikt, men samtidigt skrämmande. Med benämningen "skrämmande" menar jag hur vi människor förstör vår jord, sakta men säkert. Det kanske inte skadar oss nu, men det kan slå tillbaks på våra barn och barnbarn i framtiden.
Under ett år förbrukar varje person hela 98 kg plast och 56 kg papper, det har gjorts en studie i USA där det visar att det går åt 106 000 läskburkar var trettioende sekund. Jag är medveten om att det inte går att stoppa konusmeringen utav dessa produkter, men vi bör ändå få ett medvetet tänk. Med det menar jag att vi måste förstå vad som händer med vår värld när vi väljer att använda oss av vissa produkter, samt hur vi återanvänder och sorterar skräpet. Ytterligare något som förtydligades under föreläsningen är att vi endast kan dricka 3% av jordens vatten, därför bör vi dricka mer kranvatten och undvika petflaskor. Vatten kanske kan verka självklart hos många, men vi bör vara medvetna om att det inte är på det sätt hos alla.
Hur kan vi arbeta i förskolan för att medvetandegöra hållbar utveckling?
Jag anser att vi bör arbeta på ett lustfyllt sätt, där lärandet blir roligt men även faktabaserat. Med det menar jag att vi bör förklara allvaret, men på ett sådant sätt så att barnen förstår och kan nyttja dessa kunskaper i famtiden.Vi kan exempelvis gräva ner olika material (bananskal, konservburk) i jorden, och se hur det har påverkats efter fyra veckor i skogen. Är bananskalet kvar? Är konservburken kvar? Varför finns det kvar? Varför finns det inte kvar? Detta är en aktivitet som är lärorik, men den går även att göra rolig tillsammans med barnen.
Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.
(Läroplanen för förskolan 98, rev 2010, s.7)
Det kan skapas olika samtal som gynnar språkutvecklingen, samt att det skapas en förståelse för vår natur och omvärld. Ytterligare något som kan stimuleras är matematiken, när vi exempelvis diskuterar hur många veckor som materialet har varit nedgrävt, hur många steg vi tog till platsen, och så vidare. Detta är bara ett exempel av många, vi kan även återanvända oss av olika material under olika skapandeprocesser. Till exempel papper, plast, CD-skivor, snöre, rep, tyg, garn, knappar med mera. Eller vi kan gå tillsammans med barnen till återviningssationen, får vi kasta batterier i papperscontainern? vad händer om vi gör det? och så vidare.
Workshop 1, Navet
Under workshopen fick vi göra två olika moment. Första momentet handlade om estetiska lärproccesser där vi som studenter fick skriva ner vad vi sett för material på Navet, samt hur vi kan använda oss utav det i förskolan på ett lärande sätt. Andra momentet om hållbar utveckling gick ut på att konstruera olika lärandematerial till barn och vuxna där hållbar utveckling förtydligas, vi fick endast använda oss av ett material som vi återbrukade.
Moment 1

Moment 2
Jag och en vän valde att använda oss utav bubbelplast och gamla plastpåsar. Vi skapade jorden som helhetsbild. Det vi ville poängtera hos barn och vuxna är att jorden kanske ser fin ut från långt håll, men när vi tittar nära ser vi att jorden består av mycket plast och skräp. Vår frågeställning är: Hur kan vi arbeta i förskolan för att motverka detta, och bidra till en mer hållbar utveckling?
Jag och en vän valde att använda oss utav bubbelplast och gamla plastpåsar. Vi skapade jorden som helhetsbild. Det vi ville poängtera hos barn och vuxna är att jorden kanske ser fin ut från långt håll, men när vi tittar nära ser vi att jorden består av mycket plast och skräp. Vår frågeställning är: Hur kan vi arbeta i förskolan för att motverka detta, och bidra till en mer hållbar utveckling?

Workshop 2, Navet
Under denna dagen provade vi på olika aktiviter som vi kan göra tillsammans med barnen, eller som barnen kan pröva själva. Vi studenter prövade bland annat att följa olika böckers instruktioner till hur vi kan bygga ett flygplan, en fallskräm och hur vi kan göra olika experiment. Vi testade även vad som händer om vi blandar "fissaft" (fryst rödkål som tinats och silats) med bikarbonat och citronsyra.
Vi gick igenom två böcker som är välkända och intressanta, en utav böckerna handlade om Berta (en drake). I denna bok finns det beskrivet olika experiment. Det är lätt för barnen att förstå, eftersom att det är bilder på hur man går tillväga från start till slut. Det innebär alltså att barnen inte behöver vara läskunniga för att förstå denna aktivitet. Barnen kan sitta själva och experimentera och diskutera med varandra, vilket stimulerar språkutvecklingen. Däremot påpekas det under workshopen att det är viktigt att vi använder de korrekta begreppen, med det menas det att det är viktigt att till exempel säga kvadrat istället för fyrkant. Detta benämns som ett "medvetet språk", att barnen redan från start får en djupare förståelse för de olika begreppen som finns.
När jag hör ordet "experiment" kopplar jag alltid det till kemilektionerna på högstadiet, jag kan inte påstå att det är en positiv kopplig. Under kemilektionerna var det huvudsakliga ämnet att lära sig alla olika molekyler och så vidare, men vi gjorde inte det på ett roligt och lustfylltsätt. Jag kunde känna det som att vi helt enkelt skulle lära oss för lärandets skull eller för lärarens skull, vi visste inte hur kunskapen kunde användas i framtiden. Det jag vill poängtera är att jag under dagens workshop har fått upp ögonen för hur jag kan lära ut till exempel kemi på ett roligt, men samtidigt lärorikt sätt. Som förhoppningsvis generar kunskap till barnen om vad kemi är och hur de kan vända sig av den nu och i framtiden.
http://www.draknet.se/lararrummet/BertasBok.html

Barnen ska få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter. Detta förhållningssätt förutsätter att olika språk- och kunskapsformer och olika sätt att lära balanseras och bildar en helhet.
(Läroplanen för förskolan 98, rev 2010, s.7)
De olika experimenten vi gjorde under workshopen var mycket roliga och givande, som vuxen blev även jag imponerad och tyckte att det var häftigt! Vår workshoplärare Anna Gunnarsson [1] sa "skapandet behöver inte alltid handla om att måla, man kan vara lika kreativ genom att bygga och testa sig fram". Jag håller med henne helt och hållet! Vi testade oss fram under experimenten utan några som helst gränser, det fanns inga rätt eller fel och skulle det bli lite "knasigt" så gjorde inte det någonting.


Referenser
[1] Anna Gunnarsson, Navet, Workshop 24/2 2015
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: SkolverketTillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442