Didaktiskt material
Föreläsning/Workshop
Idag har vi haft en föreläsning/workshop kring didaktiskt material, där vi skulle få förtydligat vad begreppet "didaktik" betyder samt hur ett "didaktiskt material" är utformat. Under detta tillfälle fick vi även inspiration till vad vi kan utföra för slags aktiviteter under vår VFU, det vill säga "verksamhetsförlagd utbildning".
Begreppet didaktik förklaras som "läran om undervisningmetodik", det vill säga hur undervisningens form och innehåll ser ut, samt hur det är kopplat från teori till praktik. Vi bör även förhålla oss till de didaktiska frågeställningarna (vad, hur, varför, vem, när, etc). För att ett material ska kunna bli didaktiskt, måste det finnas en tanke bakom det. Vi bör tänka på vad barnen är intresserade av och hur vi kan utmana det kompetenta barnet, sam hur vi kopplar vår undervisning till exempelvis läroplanen för förskolan.
Sångkort
Under workshopen delades vi in i mindre grupper, där varje grupp fick varsitt material. Vår grupp fick olika sångkort med några bilder, hur är detta ett didaktiskt material och inte bara vanliga kort? Hur kan vi utmana barnen med dessa sångkort på ett lärande sätt?
Vi diskuterade tillsammans och kom fram till att sångerna kan kopplas ihop med bland annat naturen, vilket blir ett lärande kring naturvetenskap. Som framtida pedagoger kan vi till exempel gå ut med barngruppen i skogen och leta efter de djuren som det sjungs om, och hitta mer fakta kring varelserna och så vidare. Vi stimulerar vår språkutveckling när vi sjunger och diskuterar, matematik kan synliggöras till exempel under sången "fem små apor hoppade i sängen" eller "två små elefanter balanserade" med mera. Det jag vill poängtera är att det går att utveckla vanliga sångkort, memory, flanosagor och så vidare, till ett didaktiskt material, bara det finns en tanke och ett syfte bakom det.
Begreppet didaktik förklaras som "läran om undervisningmetodik", det vill säga hur undervisningens form och innehåll ser ut, samt hur det är kopplat från teori till praktik. Vi bör även förhålla oss till de didaktiska frågeställningarna (vad, hur, varför, vem, när, etc). För att ett material ska kunna bli didaktiskt, måste det finnas en tanke bakom det. Vi bör tänka på vad barnen är intresserade av och hur vi kan utmana det kompetenta barnet, sam hur vi kopplar vår undervisning till exempelvis läroplanen för förskolan.
Sångkort
Under workshopen delades vi in i mindre grupper, där varje grupp fick varsitt material. Vår grupp fick olika sångkort med några bilder, hur är detta ett didaktiskt material och inte bara vanliga kort? Hur kan vi utmana barnen med dessa sångkort på ett lärande sätt?
Vi diskuterade tillsammans och kom fram till att sångerna kan kopplas ihop med bland annat naturen, vilket blir ett lärande kring naturvetenskap. Som framtida pedagoger kan vi till exempel gå ut med barngruppen i skogen och leta efter de djuren som det sjungs om, och hitta mer fakta kring varelserna och så vidare. Vi stimulerar vår språkutveckling när vi sjunger och diskuterar, matematik kan synliggöras till exempel under sången "fem små apor hoppade i sängen" eller "två små elefanter balanserade" med mera. Det jag vill poängtera är att det går att utveckla vanliga sångkort, memory, flanosagor och så vidare, till ett didaktiskt material, bara det finns en tanke och ett syfte bakom det.
